Eerder al had een Oekraïense militair de straaljagertheorie bevestigd, en hij is sinds enkele dagen bekend als Evgeny Agapov, een wapenmecanicien van de Oekraïense luchtmacht.
Agapov had eerder verklaard dat een Oekraïense Sukhoi SU-25 (afbeelding), bestuurd door ene kapitein Volosjin op 17 juli op een missie was geweest en terugkomend zonder ammunitie had deze verklaard dat het vliegtuig ‘op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was’ en tegen zijn collega-vliegers ook nog dat ‘dit het verkeerde vliegtuig’ was. Die avond werd de ramp met MH-17 bekend.
De ontwerper van de SU-25 verklaarde een dezer dagen echter tegenover Duitse media dat ‘zijn’ toestel niet op een hoogte van 10 en een halve kilometer kan komen, en dat zijn raketten de Boeing nooit zouden hebben kunnen vernietigen, hooguit beschadigen.
Maar niet alleen spreken de inslagen op de romp voor een gecombineerde aanval met R-60 boordraketten en –geschut, ook verschillende oud-piloten van de SU-25 hebben de uitspraken van de ontwerper tegengesproken. Generaal-majoor Sergei Borisjoek, commandant van een luchtmachtdivisie, heeft getuigd dat hij zelf meermaals op 12 kilometer hoogte met de SU-25 heeft gevlogen en dat in Afghanistan 10,5 kilometer de officieel toegestane hoogte was voor operaties met dit toestel.
Het bereik van de R-60-raketten is ook nog eens 7,5 kilometer.
Gordon Duff, redacteur van het Amerikaanse Veterans Today, heeft tegenover Russia Today verklaard dat een Duitse Messerschmitt 262 (de eerste operationele straaljager in de geschiedenis) in 1945 al 13 kilometer hoogte haalde, en een Mustang P-51 propellerjager van de Amerikaanse luchtmacht in diezelfde periode kwam zelfs nog iets hoger. De SU-25 werd ontwikkeld als antwoord op de Amerikaanse A-10 Thunderbolt-jager die 15 kilometer hoogte haalt, en dan zou de Sovjetversie dat niet halen?
De voormalig opperbevelhebber van de Russische luchtmacht, Vladimir Mikhailov, heeft ook bevestigd dat hij de SU-25 gevlogen heeft en zelfs tot 14 kilometer kwam, en nog steeds was het toestel goed te besturen.
Tenslotte, de Buk-theorie (NRC-lezers, ‘Boek’).
Mikhailov verklaart daarover dat als MH-17 zou zijn geraakt door een Buk, het toestel al in de lucht ontploft zou zijn en er nooit zulke grote wrakstukken op de grond zouden zijn beland. En volgens Duff, die dit met veel collega’s heeft besproken: als er inderdaad een Buk zou zijn afgevuurd op klaarlichte dag, dan zou dit tot op 80 kilometer afstand zijn gezien en de enorme rookpluim zou door duizenden mensen zijn gefotografeerd en op twitter enz. zijn verspreid.
Tenslotte heeft de Russische wapenfabrikant Almaz-Altey, die de Buk produceert, zich ook nog eens in het debat gemengd door te verklaren dat áls er een Buk is gebruikt, het gelet op de schade om de oudere Buk-M1 moet gaan, een type dat Rusland zelf niet meer heeft maar dat wel in gebruik is bij voormalige Sovjetrepublieken zoals Oekraïne. Maar zelfs deze firma houdt de mogelijkheid van een aanval met een straaljager nadrukkelijk open.
En wij maar wachten op het resultaat van ‘het onderzoek’. Een oproep aan getuigen van een Buk-lancering om zich te melden, een foto in de NRC van een vage witte rookpluim tegen een helder blauwe hemel (het was bewolkt op 17 juli), de zwarte doos die ‘niets bijzonders’ bevat, Amerikaanse satellieten die ook niets gezien hebben hoewel ze de dag daarop weer ‘Russische stellingen’ fotografeerden, en ga zo maar door. Intussen wordt ons wel degelijk dag in dag uit verteld wie er schuldig is. Op de sportpagina wordt gemeld dat sporters niet naar Moskou gaan ‘vanwege MH17’, op de economiepagina lezen we dat Nederland overstapt op Noorse olieleveranties ‘vanwege MH17’, enz. Het is een studie waard om te zien hoe de media een mythe in stand houden zonder die ooit op pagina één uitdrukkelijk te bevestigen.
Kees van der Pijl
Op dit moment oefent de USA veel druk uit op Nederland om een paar Guantanomo gevangenen op te nemen. Waarom van de USA in deze geen tegenprestatie verlangd? Ik denk daarbij dan heel specifiek aan het vrijgeven aan de internationale gemeenschap (in elk geval Nederland, Maleisië en bv. de leden van de UNO Veiligheidsraad) van alle opnames aan satellietbeelden, AWACS, radargegevens, geluidsopnames verkeersleiding, etc. dit dan wel volledig en zonder geknoei, rond het neerhalen van vlucht MH017.
BeantwoordenVerwijderenAls van ons enige humaniteit wordt verlangd kunnen we op dat vlak toch ook wat terugverlangen? Uiteraard zal Koenders daar nooit in meegaan, maar wij kunnen het toch gewoon in alle openbaarheid vragen?
Fred L.
Was het maar zo dat dit soort rationele overwegingen nog een plaats hadden in de politiek. Maar bovendien heeft Nederland de regie over 'het onderzoek' al lang uit handen gegeven.
VerwijderenDat er helemaal geen BUK radar aanstond op het moment van de aanslag op MH17,
BeantwoordenVerwijderenen MH17 dus ook niet door een BUK kan zijn neergeschoten,
blijkt uit antwoorden op vragen van de Bundestag.
AWACS zagen op hun radar apparatuur de MH17, burgervliegtuig met transponder
een onbekent object, militairvliegtuig zonder transponder,
en de radarsignalen van een SA-3 lanceerinstallatie.
Zie antwoord vraag 14.
http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/18/025/1802521.pdf
Buk raketten zijn SA-11 klasse!! Geen BUK radarsignalen, dan ook geen BUK.
BUK raketten zijn radargestuurd, en om raak te kunnen schieten zijn er 3 BUK radars en een comandowagen nodig.
voor een exacte plaatsbepaling, voortgangssnelheid en richting,
En een BUK lanceerinstallatie natuurlijk.
.
Het onderzoek naar de aanslag op de MH17 zou al afgerond kunnen zijn.
Maar ja, Rutte zei het al: de onderste steen blijft onder.
Hij is hiervan namelijk op de hoogte.